bejmy za butelki na wildzie


Kategoria
10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
bejmy za butelki na wildzie
Skrócony opis projektu
Postawienie automatów do skupu plastikowych, szklanych butelek, aluminiowych puszek
Opis projektu
Coraz większej ilości ludzi leży na sercu dbanie o środowisko, w szczególności, że naukowcy biją na alarm, aby działać już teraz nim będzie za późno; jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest pomysł od lat stosowany z powodzeniem w Niemczech, krajach skandynawskich, a od niedawna w Krakowie - jest to skup plastikowych i szklanych butelek, puszek aluminiowych poprzez maszyny skupujące tego typu odpady, wkładamy jeden z rodzajów opakowań do otworu w maszynie, która skanuje go swoimi czujnikami i określa z czym ma do czynienia, a my w zamian za mały wkład w ratowanie świata przed plastikiem zostajemy nagrodzeni odpowiednią kaucją za nasz wysiłek. Poza oczywistą korzyścią, czyli czystymi ulicami, parkami oraz dbaniem o środowisko i to nie tylko w skali dzielnicy, ale w pewnej mierze świata(mniej plastiku w oceanach = mniejsza ilość zagrożonych wyginięciem morskich gatunków) być może projekt ten mógłby się przyczynić do zmniejszenia różnic pomiędzy klasami oraz wśród emerytów i rencistów. Trudno mi określić w jakich miejscach te automaty powinny stanąć oraz ile miałoby ich być, zależy to od specyfikacji urządzenia oraz od kaucji naliczanych za dany rodzaj opakowania, sądzę, że decyzja powinna zostać podjęta poprzez konsultacje społeczne.
W związku z tym, że w Polsce pomysł dopiero "raczkuje" jest to niepowtarzalna szansa dla Poznaniaków, aby być jednym z pierwszych miast w Polsce, które wdrożyło ten projekt przynajmniej w skali dzielnicy choć zachęcam do głosowania na ten sam projekt w skali ogólnomiejskiej.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Wilda i Dębiec

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

decyzję, w których miejscach miałyby stanąć te automaty powinny zostać ustalone podczas konsultacji społecznych
Potencjalni odbiorcy projektu
mieszkańcy Widy i Dębca oraz inni mieszkańca Poznania
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Ratowanie środowiska światowego poprzez wkład w ratowanie środowiska lokalnego.
Zrealizowanie tego projektu może dać pozytywny impuls innym samorządom, które idąc naszym przykładem przyczynią się do większej ekologicznej świadomości wśród swoich mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Automaty skupujące plastikowe i szklane butelki, aluminiowe puszki 200 000
kaucja za skup 350 000
kampania informacyjna 50 000
SUMA: 600 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 150 000
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Michał Kaczmarek
Adres email mkaczmarek19866@wp.pl
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Wydział Gospodarki Komunalnej
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Nie złożono odwołania
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wydział Gospodarki Komunalnej poprosił Zakład Zagospodarowania Odpadów (ZZO) oraz Związek Międzygminny GOAP o przedstawienie stanowiska wobec projektu PBO z uwagi na to, że jednostki te odpowiedzialne są za gospodarkę odpadami na terenie miasta. Z uzyskanych opinii jednoznacznie wynika, że przedstawiony projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym, jednak na przeszkodzie w jego realizacji stoją przepisy prawa. Ogłoszona Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko – tzw. dyrektywa plastikowa nakłada na państwa członkowskie transponowanie do przepisów krajowych zapisów tej dyrektywy do dnia 3 lipca 2021 r. W dyrektywie przewiduje się, że wskazany poziom zbiórki plastikowych butelek (do 2025 roku – 75%, a do 2029 – 90%) kraje członkowskie mogą osiągnąć na trzy sposoby: poprzez wprowadzenie systemu depozytowego, poprzez rozszerzenie odpowiedzialności producenta, czyli nałożenie na niego obowiązku pokrycia kosztów selektywnej zbiórki i przygotowania do recyklingu odpadów opakowaniowych, czy też dobrowolne porozumienie między sektorem gospodarczym o organem władzy publicznej. Ministerstwo Środowiska rozważało przygotowanie wdrożenia systemu depozytowego dla plastikowych opakowań po napojach, dlatego też w 2017 r. na zlecenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska została przeprowadzona analiza możliwości wprowadzenia systemu kaucyjnego dla opakowań. Obecnie centralny system jest zbyt kosztowny, w związku z czym nie zostanie wdrożony. Ze wspomnianej analizy wynika, że automaty na butelki są powszechnie stosowane w krajach, gdzie obowiązuje system kaucyjny lub depozytowy. Rozwiązania przewidziane w dyrektywie niosą za sobą poważne następstwa związane z koniecznością dostosowania nowych przepisów i poniesienia kosztów z tym związanych. Butelkomaty zostały ustawione w Krakowie w siedzibie urzędu miasta, jednak po krótkim czasie zostały usunięte, ponieważ pieniądze przewidziane na wypłaty kaucji (pochodzące notabene od jednego z radnych i mieszkańca miasta) skończyły się już po kilku tygodniach. Z doniesień prasowych wynika, że w automacie była zabezpieczona kwota 1500 zł. Poza tym opakowania były bardzo często przynoszone przez osoby bezdomne, były zanieczyszczone, często nieopróżnione, co powodowało niedogodności w budynku urzędu. W przypadku projektu w ramach PBO należy wziąć pod uwagę, że koszty utrzymania w latach kolejnych, czyli amortyzacja urządzenia oraz środki na wypłatę kaucji muszą zostać zabezpieczone w budżecie miasta. Cena zakupu butelkomatu to koszt od 20 000 do 45 000 zł, w zależności od jego rodzaju. Modele przyjmujące różne rodzaje opakowań są droższe niż te, które przyjmują wyłącznie butelki plastikowe. Wnioskodawca wprawdzie nie podał liczby butelkomatów, jednak z założeń finansowych na ich zakupów można przekalkulować, że mogą to być 5 automaty. Przy finansowaniu projektu należy wziąć pod uwagę zarówno koszty eksploatacji automatu (amortyzacja, opróżnianie, naprawa) oraz zabezpieczenie wypłat kaucji. Biorąc pod uwagę bardzo duże zainteresowanie społeczne tego rodzaju urządzeniami w innych miastach, należy przyjąć znaczne kwoty potrzebne na wypłatę kaucji. Obciążenie dla budżetu miasta w kolejnych latach byłoby zbyt duże, aby projekt mógł zostać przyjęty do realizacji. Biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania budżetowe, jak i prawne, zasadnym jest wstrzymanie się z decyzją o realizacji projektu dotyczącego ustawienia na terenie miasta automatów do zbierania butelek realizowanych w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2020 do czasu wdrożenia do polskiego systemu prawnego rozwiązań prawnych przewidzianych w przepisach unijnych.
    Zespół Obradował w składzie: Agata Chęcińska Marta Górniak Robert Górny
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie
    6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - tak
    7. Realizacja zadania w budynku będącym własnością Miasta - Czy projekt dotyczy budynku będącego własnością Miasta, w którym prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2020 lub – w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii – w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie
    11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie
    12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 600 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 150 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 350 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 500 000 zł
    Koszt oznakowania zrealizowanego projektu - 2 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.