Defibrylatory w ośrodkach wsparcia osób zależnych
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
Defibrylatory w ośrodkach wsparcia osób zależnych
Skrócony opis projektu
Montaż defibrylatorów w ośrodkach wsparcia osób zależnych wraz z zaawansowanym zestawem sprzętu pierwszej pomocy
Opis projektu
Montaż automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) wraz z zaawansowanym zestawem ratowniczym (torba ratownicza z zestawem do tlenoterapii biernej i czynnej) w 45 ośrodkach wsparcia osób zależnych na terenie miasta Poznania (Domy Pomocy Społecznej, zakłady opiekuńczo-lecznicze, ośrodki wsparcia osób bezdomnych, Warsztaty Terapii Zajęciowej). Defibrylatory będą montowane w szafkach posiadających zabezpieczenie alarmowe. Znajdować się będą wewnątrz budynków - analiza lokalizacji zostanie przeprowadzona w każdym ośrodku indywidualnie, tak, by jak najlepiej spełniał funkcje ratownicze dla personelu i mieszkańców/uczestników. W celach zwiększenia możliwości udzielania pierwszej pomocy, w skład wyposażenia wejdzie także zestaw ratowniczy z wyposażeniem do przyrządowego udrażniania dróg oddechowych oraz zestawem do tlenoterapii biernej i czynnej (butla z tlenem medycznym - zestaw R1). Każdy członek personelu otrzyma indywidualny zestaw pierwszej pomocy zoptymalizowany pod potrzeby szybkiego reagowania na potrzeby podopiecznych. Ośrodki zostaną wyposażone także w plecakowe zestawy pierwszej pomocy, które będą zabierane na wyjścia (wycieczki, wyjazdy, plenerowe wydarzenia integracyjne). W każdym ośrodku zostanie wytypowana jedna osoba z personelu (preferowana osoba z wykształceniem medycznym), która ukończy kurs zaawansowanej pierwszej pomocy zgodny ze standardami Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy (KPP-ALS). Jest to niezbędne do prawidłowego posługiwania się zaawansowanym sprzętem ratowniczym wchodzącym w skład zestawu ratowniczego R1. Wszyscy członkowie personelu oraz wolontariusze ośrodków oraz mieszkańcy i uczestnicy/korzystający, którzy są w stanie udzielać pierwszej pomocy, przejdą instruktaże z obsługo AED na dedykowanych zainstalowanym modelom symulatorach. Zostanie także zamontowany system informacyjny na zewnątrz budynków o dostępności AED oraz wewnątrz budynków system tablic informacyjnych i kierunkowych wraz z algorytmem użycia AED. Urządzenia, poza ubezpieczeniem, nie generują dużych kosztów obsługi. Zestawy baterii i elektrod mają co najmniej 5 letni okres zdolności do 100% użycia. W przypadku użycia AED do akcji ratowniczej, baterie i elektrody są przez producenta wymieniane bezpłatnie. Wszystkie urządzenia objęte są pięcioletnią gwarancją. Urządzenia mają wbudowany system samokontroli powodujący, że stale są w pełni gotowe do użycia.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Domy Pomocy Społecznej, zakłady opiekuńczo-lecznicze, ośrodki wsparcia osób bezdomnych, warsztaty Terapii Zajęciowej według informacji zawartych na podstronach http://www.poznan.pl/mim/ezdrowie/Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Wszystkie urządzenia będą zamontowane wewnątrz budynków w lokalizacjach, jakie zostaną wskazane przez dostawcę po konsultacji z personelem. Sprzęt ratowniczy (torba z zestawem do tlenoterapii) musi być zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych. Na budynkach zostaną umieszczone tablice informacyjne o wyposażeniu w AED, tak, by w przypadku wystąpienia NZK w najbliższej okolicy lokalizacji, świadkowie tego zdarzenia mieli możliwość skorzystania z AEDPotencjalni odbiorcy projektu
Personel, mieszkańcy, uczestnicy/korzystający, wolontariusze ośrodków wsparcia, w których zostaną zamontowane defibrylatory. Pośrednio mieszkańcy okolicy ośrodków oraz osoby znajdujące się w najbliższej ich okolicy w godzinach otwarcia (AED będą montowane wewnątrz budynków), którzy będą świadkami sytuacji wymagającej użycia AED do ratowania osoby poszkodowanej
Uzasadnienie dla realizacji projektu
W przypadku wystąpienia NZK żaden zespół Państwowego Ratownictwa Medycznego nie przybędzie w czasie, który pozwoli uratować poszkodowanego. Bez podjęcia skutecznych działań ratowniczych przez świadków zdarzenia, poszkodowany umrze. Mózg bez dotlenienia może pozostawać przez okres 3-4 min. Po tym czasie następują nieodwracalne zmiany, w większości przypadków prowadzące do śmierci osoby poszkodowanej. Rozpoczęcie pośredniego masażu serca zwiększa szanse na przeżycie do 30%, wymaga to jednak sporych, stale utrzymywanych, umiejętności. Wymaga też dużej siły fizycznej. Pośredni masaż serca jest tylko jednym z ogniw Łańcucha Przeżycia, w którym szybka defibrylacja jest najważniejszym ogniwem. Użycie AED zwiększa szanse osoby z NZK na przeżycie do 70%. Poza tym, użycie AED jest w pełni intuicyjne i proste. System komend głosowych i wizualnych powoduje, że każdy świadek NZK jest w stanie, nawet nie mając żadnego przeszkolenia, skutecznie przeprowadzić defibrylację, znacznie zwiększając w ten sposób szanse osoby poszkodowanej na przeżycie. Deficyty osób zależnych zwiększają ryzyko występowania stanów zagrożenia życia.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Pojedynczy zestaw to: zakup defibrylatora z symulatorem i szafką z systemem alarmowym. Montaż i ubezpieczenie urządzenia. Montaż systemu tablic informacyjnych i kierunkowych. Zakup zestawu ratowniczego R1 z zestawem do tlenoterapii biernej i czynnej oraz przyrządowego udrażniania dróg oddechowych. Dzierżawa butli z tlenem do zestawów R1. Zakup plecakowego zestawu ratowniczego - łącznie jeden zestaw to koszt 20 000 zł x 45 ośrodków
Rekomendacją autorki do realizacji tego działania jest powierzenie instalacji AED Fundacji Projekt AED we współpracy z Fundacją Akceptacja |
900 000 |
Kurs według standardów KPP-ALS dla 45 osób - wytypowanych pracowników ośrodków objętych projektem
Rekomendacją autorki do realizacji tego działania jest powierzenie przeprowadzenia kursów firmie szkoleniowej Medaid z Poznania |
30 000 |
Instruktaże z obsługi defibrylatora wraz z zakupem wyposażenia osobistej pierwszej pomocy dla personelu i wolontariuszy ośrodków objętych programem.
Szkolenia pierwszej pomocy dla uczestników/korzystających/mieszkańców, których stan zdrowia pozwala użyć AED Rekomendacją autorki do realizacji tego zadania jest powierzenie go Fundacji Projekt AED, firmie szkoleniowej Medaid we współpracy z Fundacją Akceptacja |
120 000 |
SUMA: | 1 050 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 70 000 |
Dodatkowe załączniki
fragmenty aktualnych wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji | Wytyczne RKO fragmenty dot AED.docx |
rekomendacje dwóch ośrodków, w których planowana jest realizacja działań projektowych | PBO2020 rekomendacje.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Zadania zaproponowane do realizacji w projekcie wpisują się w zakres promocji zdrowia, działań profilaktycznych i na rzecz ochrony zdrowia. Zakres projektowanych działań oraz opisany sposób ich realizacji odpowiadają projektowanym rezultatom. Koszty realizacji przedsięwzięcia są adekwatne do potrzeb.Zespół Obradował w składzie: Joanna Olenderek Zastępca Dyrektora Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Katarzyna Strzyż-SobańskaKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania w budynku będącym własnością Miasta - Czy projekt dotyczy budynku będącego własnością Miasta, w którym prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2020 lub – w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii – w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 050 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 70 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 1 050 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 70 000 złKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie