AED dla ucznia, nauczyciela i rodzica
Kategoria
9 - Stare Miasto
Nazwa projektu
AED dla ucznia, nauczyciela i rodzica
Skrócony opis projektu
Instalacja defibrylatorów w szkołach podstawowych i średnich na terenie Starego Miasta
Opis projektu
Instalacja automatycznych defibrylatorów zewnętrznych uzupełnionych o zestaw ratowniczy (torba R1 z zestawem do tlenoterapii) i symulator AED wraz z fantomem w budynkach należących do szkół podstawowych i średnich zlokalizowanych na terenie Starego Miasta. W większości przypadków udzielenie pierwszej pomocy, przed przybyciem zespołu Państwowego Ratownictwa Medycznego, powinno być skuteczne, jednak w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia (NZK), tylko natychmiastowe użycie defibrylatora (AED) daje realne szanse udzielenia skutecznej pomocy osobie poszkodowanej. Uczniowie szkół podczas prowadzonych zajęć z pierwszej pomocy wykazali, że posiadają doskonałe predyspozycje, by skutecznie ratować ludzkie życie. Dotyczy to wszystkich grup wiekowych. Montaż defibrylatorów nie tylko zwiększy ich bezpieczeństwo, ale przyczyni się do tego, by z większą świadomością podchodzili do zagadnień bezpieczeństwa i podnoszenia umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Dzięki uzupełnieniu sprzętu ratowniczego o dedykowany mu sprzęt ćwiczebny, wszyscy uczniowie będą mogli cyklicznie utrwalać swoje umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy z użyciem defibrylatora. Dotyczy to oczywiście także kadry oświatowej szkół. Posiadanie defibrylatora i sprzętu szkolnego pozwoli też pogłębiać tą wiedzę przez rodziców uczniów jak i innych członków rodzin społeczności szkół. Przyczyni się to nie tylko do zwiększenia bezpieczeństwa uczniów i kadry oświatowej szkół, ale także osób/rodzin/znajomych, z jakim członkowie społeczności spotykają się w życiu codziennym, zawodowym i osobistym, poprzez posiadanie umiejętności i świadomości potrzeb związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. Zaangażowanie uczniów w zdobywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy daje gwarancję, że sprzęt,w jaki zostaną wyposażone szkoły, w sytuacji zagrożenia życia będzie użyty skutecznie przez praktycznie każdego ucznia.
Według wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji, AED powinny znajdować się w każdym miejscu powszechnie dostępnym, w którym stale przebywa duża grupa ludzi, przez co ryzyko wystąpienia NZK jest bardzo wysokie.
Autorka rekomenduje wykonanie tego projektu przez Fundację Projekt AED we współpracy z Fundacją Akceptacja
Według wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji, AED powinny znajdować się w każdym miejscu powszechnie dostępnym, w którym stale przebywa duża grupa ludzi, przez co ryzyko wystąpienia NZK jest bardzo wysokie.
Autorka rekomenduje wykonanie tego projektu przez Fundację Projekt AED we współpracy z Fundacją Akceptacja
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Szkoły podstawowe, średnie i zespoły szkół zlokalizowane na terenie Starego MiastaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Defibrylatory będą zamontowane wewnątrz budynków, gdyż ich głównym zadaniem jest zabezpieczenie uczniów, kadry oświatowej i rodziców przebywających na terenie budynków, ale w czasie prowadzenia zajęć, urządzenia te będą mogły być także użyte w akacji ratowniczej w okolicach lokalizacji budynków, w których będą zamontowane defibrylatoryPotencjalni odbiorcy projektu
Uczniowie, kadra oświatowa, rodzice i inni członkowie rodzin przebywający na terenie budynków. Uczestnicy ruchu ulicznego w okolicach budynków szkół. Mieszkańcy najbliższej okolicy budynków, w których zlokalizowane są szkoły
Uzasadnienie dla realizacji projektu
W przypadku nagłego zatrzymania krążenia (NZK) żadna karetka pogotowia nie zdąży przyjechać na czas, by udzielić skutecznej pomocy. Od momentu wystąpienia NZK mamy 3-4 min na podjęcie skutecznej akcji ratowniczej. Użycie w tym okresie AED (defibrylator) zwiększa szansę przeżycia o 70%. Wyposażenie ratownicze pozwoli udzielać wszechstronnej pomocy także w przypadku innych wypadków, co zwłaszcza w gronie uczniów szkoły sportowej, bardzo aktywnych fizycznie, jest dodatkowym atutem przemawiającym dla wyposażenia w ten sprzęt. zakup zestawu ćwiczebnego pozwoli przeszkolić wszystkich uczniów z obsługi defibrylatorów, dzięki czemu każdy z nich będzie mógł podjąć skuteczne działania w przypadku wystąpienia NZK. Ważnym elementem w czasie udzielania pierwszej pomocy osobom z NZK jest skuteczne prowadzenie pośredniego masażu serca. Posiadanie przez szkołę profesjonalnych fantomów pozwoli utrwalać tą umiejętność bez konieczności angażowania podmiotu zewnętrznego.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Zakup 15 zestawów, w skład których wejdą: defibrylator z przełącznikiem pediatrycznym wraz z ubezpieczeniem, dedykowany mu symulator, szafka z systemem alarmowym, torba ratownicza z zestawem do tlenoterapii czynnej i biernej, fantom z systemem informacji zwrotnej, instalacja i oznaczenia, ubezpieczenie defibrylatora, kurs specjalistyczny (KPP) dla wytypowanych osób spośród kadry - obsługa zestawu do tlenoterapii, przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, unieruchamianie z wykorzystaniem Szyn Kramera i Split), | 450 000 |
Szkolenia z obsługi defibrylatora dla kadry oświatowej, uczniów wszystkich klas oraz chętnych rodziców i innych członków rodzin społeczności szkolnej | 50 000 |
SUMA: | 500 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 25 000 |
Dodatkowe załączniki
fragmenty aktualnych wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji | Wytyczne RKo fragmenty dot nauki.docx |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Oświaty
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Radosław Paszkiewicz, Piotr GarlaczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania w budynku będącym własnością Miasta - Czy projekt dotyczy budynku będącego własnością Miasta, w którym prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2020 lub – w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii – w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 500 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 25 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 500 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE STARE MIASTO
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Maria Sokolnicka-GuzekKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak