„Kultowy holender” – przywrócenie do ruchu
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
„Kultowy holender” – przywrócenie do ruchu
Skrócony opis projektu
Ratujmy Stare Bimby – przywrócenie do ruchu ostatniego tramwaju Beynes 3G w Poznaniu.
Opis projektu
Projekt zakłada przywrócenie do ruchu ostatniego tramwaju Beynes 3G w Poznaniu.
Wagony z Amsterdamu zrewolucjonizowały poznańską komunikację miejską na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Żółte tramwaje, z charakterystycznym „telewizorem” na dachu, wąskimi drzwiami otwieranymi na przyciski i ruchomymi stopniami towarzyszyły poznaniakom przez 20 lat. Przez część z nich znienawidzone, przez innych uwielbiane, powodowały że nie sposób było przejść obok nich obojętnie. Po sukcesie pierwszych wagonów 1G i 2G, w 2003 roku sprowadzono do Poznania 11 sztuk wagonów 3G, które zastąpiły wcześniejsze egzemplarze. Eksploatację wagonów 3G zakończono w 2011 roku. Od tego czasu, w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego pozostał już tylko jeden egzemplarz – wagon o numerze 805. Ze względu na uszkodzenie układu hamulcowego, tramwaj obecnie nie może poruszać się o własnych siłach.
W 2016 roku członkowie Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych rozpoczęli prace związane z przywróceniem oryginalnych barw tramwajowi z Amsterdamu. Pierwszy prace poskutkowały częściowym przywróceniem barw na przodzie tramwaju. W bieżącym roku rozpoczęto prace nad pozostałą częścią tramwaju.
Pozyskane w ramach projektu środki mają umożliwić nie tylko przywrócenie oryginalnych barw, ale również naprawę układu jezdnego, hamulcowego oraz wyposażenie wnętrza wagonu w oryginalne elementy (zabezpieczone z innych tramwajów tego typu).
Wagony z Amsterdamu zrewolucjonizowały poznańską komunikację miejską na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Żółte tramwaje, z charakterystycznym „telewizorem” na dachu, wąskimi drzwiami otwieranymi na przyciski i ruchomymi stopniami towarzyszyły poznaniakom przez 20 lat. Przez część z nich znienawidzone, przez innych uwielbiane, powodowały że nie sposób było przejść obok nich obojętnie. Po sukcesie pierwszych wagonów 1G i 2G, w 2003 roku sprowadzono do Poznania 11 sztuk wagonów 3G, które zastąpiły wcześniejsze egzemplarze. Eksploatację wagonów 3G zakończono w 2011 roku. Od tego czasu, w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego pozostał już tylko jeden egzemplarz – wagon o numerze 805. Ze względu na uszkodzenie układu hamulcowego, tramwaj obecnie nie może poruszać się o własnych siłach.
W 2016 roku członkowie Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych rozpoczęli prace związane z przywróceniem oryginalnych barw tramwajowi z Amsterdamu. Pierwszy prace poskutkowały częściowym przywróceniem barw na przodzie tramwaju. W bieżącym roku rozpoczęto prace nad pozostałą częścią tramwaju.
Pozyskane w ramach projektu środki mają umożliwić nie tylko przywrócenie oryginalnych barw, ale również naprawę układu jezdnego, hamulcowego oraz wyposażenie wnętrza wagonu w oryginalne elementy (zabezpieczone z innych tramwajów tego typu).
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wagony typu holenderskiego w ostatnim okresie eksploatacji kursowały na linii nr 9, dlatego projekt związany jest z Sołaczem.Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Remont wagonu przeprowadzony zostanie w dwóch zajezdniach, przy ulicy Madalińskiego oraz w zajezdni Franowo.Potencjalni odbiorcy projektu
„Holender” stanowić będzie eksponat, dostępny dla ogółu mieszkańców podczas zwiedzania zajezdni Madalińskiego oraz podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez MPK w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Jednocześnie tramwaj byłby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Remont tramwaju pozwoli na przywrócenie do ruchu jedynego zachowanego w Poznaniu wagonu 3G, popularnie nazywanego „Holendrem”.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Szacunkowy koszt remontu tramwaju | 200 000 |
SUMA: | 200 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 45 000 |
Dodatkowe załączniki
Artykuł dot. historii tramwajów 3G | ps08-holender.pdf |
Zdjęcia wagonu | Zdj_cia - Holender.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Realizacja projektu pozwoli przywrócić do ruchu niezwykle ciekawy tramwaj, który był charakterystycznym pojazdem poznańskiej komunikacji miejskiej ostatniej dekady XX w. i pierwszej dekady XXI w.Zespół Obradował w składzie: Łukasz BandoszKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania w budynku będącym własnością Miasta - Czy projekt dotyczy budynku będącego własnością Miasta, w którym prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2020 lub – w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii – w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 200 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 45 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 200 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 45 000 złKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - 100 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO20? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE ANTONINEK-ZIELINIEC-KOBYLEPOLE
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie O historię trzeba dbać i zachować dla potomnych, jako atrakcja historyczna wzbogaci turystyczne walory miasta.Zespół Obradował w składzie: Dionizy Radojewski, Jarosław Klessa, Mieczysław Wachowiak, Krzysztof Bartosiak.Kryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak -
Administrator Osiedla - OSIEDLE CHARTOWO
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Koleta Ceglarek, Wojciech Chudy, Grzegorz Cwojdziński, Grzegorz Grochowski, Andrzej Kalman, Urszula Krupińska, Krzysztof Kubiak, Joanna Multaniak, Stanisław Mysior, Ewa Pilarczyk, Wojciech Szymczak.Kryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak